Komentar BDP: podobna medletna gospodarska rast kot v zadnjem četrtletju, podprta z zasebno in državno potrošnjo; umiritev rasti investicij, skupni izvoz ostaja medletno nižji
Realni bruto domači proizvod (BDP) je po danes objavljenih podatkih Statističnega urada RS v prvem letošnjem četrtletju tekoče stagniral (po 1,1-odstotni rasti v predhodnem četrtletju), medletno pa je bil višji za 2,1 %. Medletna rast je v veliki meri izhajala iz končne domače potrošnje, rast investicij se je umirila,…
Grafi tedna od 6. do 10. maja 2024: predelovalne dejavnosti, število registriranih brezposelnih oseb in poraba elektrike
Mesečni upad števila registrirano brezposelnih je bil aprila podoben kot v prejšnjih dveh mesecih, medletno pa je bilo…
Grafi tedna od 29. aprila do 3. maja 2024: cene življenjskih potrebščin, vrednost davčno potrjenih računov, blagovna menjava in drugi grafi
Aprila se je medletna inflacija znižala na 3 %, kar je najmanj po oktobru 2021. K umiritvi so v veliki meri prispevale…
Poročilo o razvoju 2024: upočasnitev približevanja Slovenije gospodarski razvitosti EU med epidemijo in energetsko krizo; razvojni izzivi pri produktivnosti, razogljičenju gospodarstva, sistemih socialne zaščite in upravljanju javnih institucij
V Sloveniji sta močnemu pokovidnemu odboju gospodarstva, ki je bilo ob okrevanju v trgovinskih partnericah izdatno…
Nacionalni odbor za produktivnost
UMAR v vlogi nacionalnega odbora za produktivnost pripravlja analize produktivnosti in konkurenčnosti.
Bruto domači proizvod in cene
Gospodarska rast se bo letos okrepila (2,4 %), vendar nekoliko manj, kot smo predvidevali jeseni (2,8 %). Na gospodarska gibanja bodo ugodno vplivali nadaljnja rast investicij, umirjanje inflacijskih pritiskov in okrevanje tujega povpraševanja, ki pa je nekoliko počasnejše od jesenskih pričakovanj. V prihodnjih dveh letih pričakujemo nekoliko višjo rast BDP. Inflacija se bo večji del letošnjega leta postopoma umirjala, konec letošnjega oziroma v začetku prihodnjega leta pa se bo zaradi učinka osnove in izteka ukrepov za zajezitev visokih cen energentov predvidoma nekoliko okrepila. Ocenjujemo, da se bo 2 % približala leta 2026.
Bruto domači proizvod
(realna rast v %)
2024 | 2025 |
Bruto domači proizvod | 66,8 | 70,9 |
Bruto domači proizvod na preb. (v EUR) | 31.360 | 33.175 |
Inflacija | 2,7 | 3,4 |
Trg dela
Naraščanje zaposlenosti in upadanje brezposelnosti se bosta letos še umirila. Tudi v prihodnjih dveh letih se zaposlenost ne bo bistveno povečala, pomanjkanje delovne sile pa bodo nekoliko omilili nekateri ukrepi za lažje zaposlovanje in pridobivanje tuje delovne sile, ki bi jih bilo treba še okrepiti. Zaposlovanje tujih delavcev bo namreč, podobno kot v zadnjih letih, ključno za rast zaposlenosti.
Zaposlenost
(rast v %)
2024 | 2025 |
Registrirani brezposelni | 47,7 | 47,2 |
Registrirana brezposelnost | 4,8 | 4,8 |
Anketna brezposelnost | 3,8 | 3,8 |
Mednarodna menjava
Letos pričakujemo okrevanje izvoza blaga po lanskem krčenju in nekoliko višjo rast dodane vrednosti v predelovalnih dejavnostih, na rast izvoza storitev pa bo vplivala predvsem rast s turizmom povezanih storitev. Rast bo omejevalo nadaljnje poslabšanje konkurenčnosti, ki je posledica povečanih domačih stroškovnih pritiskov. S postopno višjo rastjo tujega povpraševanja bo v prihodnjih dveh letih sledila višja rast izvoza in povezanih dejavnosti.
Izvoz
(realna rast v %)
2024 | 2025 |
Uvoz | 3,7 | 4,0 |
Tekoči račun plačilne bilance | 1,5 | 1,2 |
Tekoči račun plačilne bilance | 2,3 | 1,6 |
Razlike v plačah med javnim in zasebnim sektorjem ter plačna premija
Analiza pokaže, da je v Sloveniji povprečna plača v javnem sektorju, podobno kot v drugih državah, višja kot v zasebnem sektorju. V obdobju 2005−2022 je bila povprečna plača v javnem za približno četrtino višja od…
Urad RS za makroekonomske analize in razvoj je samostojna vladna služba, njen direktor je odgovoren predsedniku vlade.
Glavne naloge UMAR:
- spremljanje in analiziranje gibanj in razvoja z ekonomskega, socialnega in okoljskega vidika;
- spremljanje in analiziranje uresničevanja razvojnih usmeritev države; priprava letnega poročila o razvoju;
- priprava makroekonomskih napovedi in drugih strokovnih podlag za javnofinančno načrtovanje in ukrepe ekonomske politike;
- analiziranje produktivnosti in konkurenčnosti v vlogi nacionalnega odbora za produktivnost;
- raziskovalno delo.